måndag 2 augusti 2010

sommaruppehåll

Sommaren är fantastisk och tyvärr så har jag lagt bloggandet på hyllan under sommarmånaderna. Nu är jag sådan att jag fortfarande tycker att det är sommar i augusti. Men tempot trappas upp och då dras jag med.

Jag konstaterar att sommar i Sverige gör det lättare att äta bra.

Jag frossar av ekologiska och biodynamiska grönsaker det är en lyx som jag jag gärna skulle vilja ha mer av. Vi här i Malmö har blivit begåvade med ytterligare en grönsaksförsäljare. Det är den legendariske skaparen av Nöjesguiden Ajje Ljungberg som säljer grönsaker från en gård i skåne. Grönskerna är odlade av holländare som valt att flytta till Sverige, och de odlar biodynamiskt. Tidigare har jag bara kunnat köpa vardagsbiodynamiskt i Danmark det här är lyx.

Ajje finns lördagar på Möllevångstorget!

Jag glömmer aldrigt mitt första möte med biodynamiskt. Det var när jag gick på Beckmans - första året. Vår huvudlärare Gunnel Weström bodde i ett vackert hus nära Skansen men även nära Rosendals trädgård. Året var 1986 eller 87 och Rosendal hade nyligen blivit bosatt av antroposoferna. Gunnel tog med oss dit en tidig höstdag och vi fick en inblick i alternativ giftfri odling enligt Rudolf Steiner med ympade äppelträd, ulltofsar och stjärnhimmel. Jag blev förälskad.

Några år senare var Rosedals trädgårdskafé det ställe dit man gick för att fika på helgen gärna efter en hård natts klubbande. Köerna ringlade långa och samma personer som jag mött på Lido på natten fanns nu på Rosendal. I dag är det många fler som hittat till Rosendal och det är fantastiskt. Min känsla av det första mötet med antroposofisk filosofi finns fortfarande kvar i mitt hjärta varje gång jag tänker på Rosendal.

Nuförtiden så dricker jag företrädelsevis biodynamiskt vin som sedan processas naturligt. (Ja, jag dricker vin!) De här vinerna är inte alltid lätta att köpa i Sverige men vissa restauranger har dem runt om i landet, Oaxen, Bastard, Trio, Rolfs Kök m fl. I Danmark är den här kulturen mer utvecklad och där kan man köpa både biodynamiska mjölkprodukter såväl som grönsaker och viner hos Irma som är en Coop-kedja.

Med detta inlägg vill jag höja näven för ett mer biodynamiska samhälle åt alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar