fredag 19 mars 2010

holistisk mat och mycket mer!

Jag fick tips om den här sajten och kände genast att jag ville dela med mig av den! Jag har haft tre nära vänner som tyvärr inte längre är med mig på grund av cancer och de kommer säkert inte att vara de sista.

Det finns ingen rättvisa och det enda vi kan göra är att försöka leva hälsosamt och ta vara på oss själva och andra. Jag kämpar med att arbeta med att medvetandegöra bra mat, yoga, design och konst. Och det räcker inte till. Som tur är är jag inte ensam.

Det härliga journalistparet som arbetar med "Matens Pris" på P1 gör underverk och jag tänker nominera dem till stora journalistpriset om ingen annan gör det!

Min närmaste matbutik är Hemköp mitt i Malmö. De har ett undermåligt utbud av ekologiska varor. Jag tvingas gå dit i bland som i morse, när mjölken var slut. Det var bra, det fanns personal överallt. Jag pratade med en kvinna som höll på att sortera kycklingförpackningarna - och frågade henne varför de inte hade KRAV kyckling. Hon sa att hon också tyckte att det var konstigt. Jag frågade mannen i mejeridisken varför de inte hade skånemejeriers ekosmör. Han tittade på mig och sa att det har vi slutat med. OM man som konsument inte frågar så blir det aldrig någon skillnad. Om man som konsument accepterar det utbud som finns utan att ifrågasätta så kommer det slut bara att finnas genmanipulerade råvaror som drivs upp under artificiella former. Det är inget som kommer att göra oss eller jorden friskare.

Trots att jag och mina vänner lever på ett hälsosamt sätt så är det ändå inget "skydd" för ett liv utan sjukdomar. Men vi försöker i alla fall påverka för att det ska bli en förändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar