onsdag 24 mars 2010

Yoga i sin egen stad!

Jag deltog i en virya yogaklass med Åsa Åhman på Studio Frid i Malmö igår. Det var en härlig upplevelse. Kul att prova nya yogaformer.

Jag tycker om att delta i klasser där man känner en aha upplevelse av något slag. Ofta är det en utmaning att vara deltagare i en klass som yogainstruktör. Som instruktör har man sina egna teorier och det är lätt att avfärda andras istället för att prova upptäcka och lyssna. Det stora ÄR att prova andras teorier och sätt att uttrycka sig för att öka sin egen förståelse. '

Jag är i min egen yoga alltid öppen för impulser - eftersom jag aldrig kommer att bli fullärd i min egen kropp. Det finns alltid möjligheter att göra något på ett annat sätt. Det kan handla om små eller stora upptäckter. Oavsett så är det lika intressant varje gång.

När jag blir för ensidig i min egen "practice" så är det viktigt att bli utmanad av någon annan. Just nu så befinner jag mig i ett sådant läge där jag verkligen vill utöva yoga för andra - för jag har blivit för bekväm i min egen kropp. Det är inte så lätt. I Malmö finns det inte så många instruktörer - speciellt om mina tider är begränsade. För mig är det viktigare att möta fler infallsvinklar än en.

Jag längtar efter att åka på en yogaresa som den som jag gjorde till New York för två år sedan. istället för att shoppa och gå på museum så gick jag på olika studior två gånger om dagen och tränade yoga. Det var himmelskt. Så otroligt många duktiga instruktörer och härliga studior. Jag blev såld på det new yorkska yogalivet. Och på köpet fick jag se olika delar av New York som jag troligtvis aldrig skulle besöka som vanlig turist.

Det är skillnad. Yogautbudet och antalet instruktörer med erfarenhet i en stad där det bor fler människor än i Sverige går inte att jämföra med en liten ort där det bor 250.000! Jag är enormt glad för alla härliga yogaentusiaster som finns här i Malmö utan er så skulle yogalivet inte existera. Tack för att ni finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar