onsdag 31 mars 2010

Produktion Kina/Taiwan och källsortering!

Jag har från början gjort ett medvetet val att producera mina produkter så etiskt som möjligt.

Häromdagen då jag lyssnade på P1 i samband med försäljningen av Volvo till ett kinesiskt bolag. Så kände jag återigen "JA! jag har gjort rätt val!".

Enligt Amnesty International så dör det 100 personer/dag i Kina. I arbetsrelaterade olyckor! Jag har valt att inte vara en del av det. Därför har jag själv besökt de fabriker jag arbetat med. Jag har till och med själv arbetat på fabriksgolvet. Jag tillverkar i Taiwan. Jag VET att jag tillverkar i Taiwan. Det finns många som TROR att de tillverkar i Taiwan men de arbetar med agenter som tillverkar i Kina. Att tillverka i Taiwan är dyrare per produkt än Kina. MEN i Taiwan så finns det arbetslagar som efterlevs. De som arbetar får skälig lön och på de fabriker som jag arbetar med så är det till och med bra stämning trots att det är en fabrik. Dessutom - allt återvinns som kan återvinnas och källsortering är 100%.

Mina produkter är dyrare. Jag vill inte bidra till att 100 personer/dag dör i arbetsrelaterade olyckor jag vill även att man källsorterar och återvinner! Det kostar lite extra men är värt varenda öre!

OBS bilden visar återvunna nikeskor. Materialen källsorteras. Det är många olika typer av plaster, metaller, tyger och läder som manuellt delas upp och sedan granuleras eller smälts. Olika material kan återvinnas på olika sätt. Vissa kan smältas och användas igen andra blandas som "pulver" ner i naturgummi eller andra material för att inte använda för mycket av jordens resurser.

Tänk på detta nästa gång du slänger ett kuvert i pappersåtervinningen. Den självhäftande gummiremsan ska bort och fönstret på fönsterkuvertet ska inte heller sorteras som "papper".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar