tisdag 30 mars 2010

yin+gogga

Att börja sin yogadag med en timmes yin yoga och sedan göra sin yang yoga är en dröm för kroppen. Rörligheten och meditationen efter yin yogan förhöjer upplevelsen av yang yogan. De som gör yin efter yang har fått fel uppfattning om att yin är "restorative" eller en stretch. Yin är så mycket mer. Och framför allt ska yin göras innan fysisk dynamisk träning inte efter.

Nu när det är vår så gör jag en timmes yin och sedan ut i löp/gång spåret. Det är samma grundtänk. Något långsamt länge (yin) i kombination med rörligt snabbt (yang). Nu tycker jag personligen inte att yang eller fysisk dynamisk yoga kan ersättas av en konditionsträning. Men OM man som jag inte hittar tid för både och så är det härligt att kunna alternera.

Jag kallar min konditionsträning gogga. För det är en kombination mellan att jogga och att gå i snabb takt. Min kondition är inte på topp och det här är mitt sätt att långsamt nå bättre kondition. Lite som viktväktarna man kan inte gå ner i vikt och hålla vikten på kort tid, men på lång sikt så kan man hitta en permanent förändring. Och det är det jag är ute efter. Att nu vid 45 äntligen få en jämn bra kondition med mitt goggande.

Vi ses i spåret (eller på mattan...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar